نام کاربری: گذرواژه‌:
انجمن فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور تبلیغات


تعرفه تبلیغات در IT98

آموزش منوی Group

برچسب‌های کلیدی این موضوع:
کاربران در حال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آخرین ارسال کننده: *setayesh
ارسال‌ها: 1
بازدیدها: 1710
امتیاز دهید
 
  • 0 رأی - میانگین امیتازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
در گوگل محبوب کنید
انجمن فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور


آموزش منوی Group

کاربر فعال
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۹۲
رشته: کامپیوتر نرم افزار
ترم: شش
دانشگاه: پیام نور
اعتبار: 17
ارسال‌ها: 72
وضعیت : آفلاین
جنسیت: دختر
سپاس ها 116
سپاس شده 33 بار در 25 ارسال
ارسال: #1
ایجاد شده در تاریخ: ۱۹-۹-۱۳۹۳ ۱۲:۳۲ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۹-۹-۱۳۹۳ ۱۲:۳۶ صبح، توسط *setayesh.)
آموزش منوی Group



این منو و فرمان های داخل آن برای دسته بندی و اجتماع دادن چند شی در صحنه مورد استفاده قرار می گیرد.



فرمان Group







به کمک این فرمان شی های انتخاب شده در صحنه را به صورت یک گروه در می
آوریم به این صورت که زمانی که یک شکل انتخاب می شود تمام اشکالی که با آن
شکل تشکیل گروه را داده اند انتخاب می شوند.



فرمان Group un



این فرمان باعث از بین رفتن و متلاشی شدن یک گروه می شود.



فرمان open



این فرمان باعث می شود که یک گروه به صورت موقت باز شده و اشیاء موجود در
گروه قابل ویرایش شوند ولی گروه هنوز از بین نرفته و نرم افزار برای ثابت
کردن این مطلب معمولاً یک کادر مکعب در دور گروه باز شده می کشد که این
اشیاء گروهی هستند که به صورت موقت باز شده است.



فرمان Close



این فرمان باعث بسته شدن گروهی می شود که آن گروه باز شده باشد.



فرمان Attach



به کمک این فرمان می توان اشیاء که در گروهی وجود ندارند را به یک گروه
اضافه نمود. به این صورت که روی آن شی که در گروهی نیست کلیک کرده و سپس از
منوی Group گزینه Attach را زده تا آن شی به آن گروه اضافه شود.



فرمان Detach



به کمک این فرمان می توان اشیاء که در درون یک گروه هستند را از آن گروه
جدا نمود این فرمان زمانی روشن است که قبل از آن گزینه یا فرمان open را به
کار برده باشیم.



فرمان Explode



این فرمان می تواند گروههای انتخابی را کاملاً متلاشی کند. و باعث متلاشی
شدن گروههای انتخابی می شد و تفاوت این فرمان با فرمان Group un این است که
فرمان Group un فقط یک گروه را از بین ولی فرمان Explode به جز از بین
بردن گروهی اصلی گروههای فرعی را نیز از بین می برد.



فرمان Assemble



این فرمان مجموعه ای از اشیا منتخب یا اسمبلها یا گروهها را در یک اسمبل
قرار داده و یک شی کمکی Liumihaire را به عنوان شی رییس (head object)
ایجاد می کند هنگامی که فرمان اسمبل را اجرا می کنید می توانید اشیا اسمبل
شده را به عنوان یک شی واحد و مستقل در صحنه در نظر بگیرید. برای انتخاب کل
اسمبل می توانید بر روی هر یک از اشیا عضو آن کلیک کنید داخل هر اسمبل می
تواند گروهها و اسمبلها دیگر را قرار داد.



در هر اسمبل موقعیت و گرایش شی رییس (head) به شرح زیر تعیین می شود.



اگر فرزندهای بدون واسطه برای شی رییس وجود داشته باشند آنگاه شی رییس با مرکز پایین جعبه محیطی اسمبل تراز می شود.



اگر فقط یک فرزند بدون واسطه برای شی رییس وجود داشته باشد آنگاه نقطه اتکای این شی با نقطه اتکای شی فرزند تراز خواهد شد.



فرمان این قسمت مانند فرمان ها قسمت Group می باشد





آموزش تری دی مکس درس 4





مدل سازي شماره 1



در نزم افزار 3DS MAX چندين راه براي ساخت اشياء وجود دارد. يکي از اين راه ها استفاده از اشياء هندسي (استاندارد) مي باشد.



اين دسته اشياء هندسي که به standard primitive معروفند در پانل create
قرار دارند. اين پانل همانگونه که از نام لاتين آن معلوم است کار خلق و
بوجود آوردن اشياء در صحنه را برعهده دارد. قسمتي که ما در اين آموزش با آن
کار خواهيم کرد قسمت Geometry مي باشد که بخش standard primitive زير
مجموعه آن است.







در قسمت اشياء استاندارد اشياء هندسي وجود دارد. که اگر بر روي نام هر يک
از اشياء موجود در ليست کليک کنيد و سپس در صفحه بکشيد يک شي با توجه به
نوع انتخاب شما کشيده خواهد شد.







شي BOX







با فعال کردن اين گزينه شما مي توانيد يک جعبه در صحنه ترسيم کنيد.



در قسمت creation method ما دو نوع متدد خلق کردن داريم. يکي به روش مکعب (cube) و يکي به روش جعبه (BOX)



در قسمت keyboard شما مي توانيد بعد از وارد کردن اندازه ها و موقعيت
قرارگيري شي در صحنه دکمه create را زده تا يک شي در صحنه ايجاد شود.



در بخش parameters شما مي توانيد اندازه اشيا و تعداد خط هاي تشکيل دهنده يک شي را تعريف کنيد.



Segments يا خط هايي که يک شکل را قطعه قطعه مي کنند و يک شي را به مربع
هاي مساوي تقسيم مي کند هر چه اين خط ها زيادتر باشد ميزان محاسبات زياد
شده در نتيجه سرعت سيستم گرفته مي شود ولي کيفيت کار بهتر خواهد شد. مجموعه
اين خط ها که سطح ها را ايجاد مي کنند يک شي بوجود مي آيد.



پارامتر Length تعيين کننده درازا و طول يک شي مي باشد.



پارامتر Width يا پهنا، عرض يک شي را تعريف مي کند.



پارامتر Height يا ارتفاع، بلندي و ارتفاع يک شي را تعريف مي کند.



به همين ترتيب Lengh segs خط هاي بخش هاي طولي. Width segs خط ها و بخش هاي عرض Height segs خط ها و بخش هاي براي ارتفاع

گزينه Sphere







اين گزينه باعث خلق شدن يک کره مي شود.



قسمت creation method دو حال وجود دارد يکي Edge که به صورت لبه اي بابعث
خلق شي مي شود. و يکي به صورت center که به صورت مرکزي شي را خلق مي کند.



گزينه Radius ميزان شعاع يک شي را معلوم مي کند گزينه segment ميزان شبکه و خط هاي روي شي مي باشد.



گزينه Smooth باعث نرم شدن سطح شي مي شود.



با تغيير پارامتر hemisphere ما مي توانيم نيم کره اي را درست کنيم. فعال
کردن گزينه chap باعث که نيم کره ايجاد شده segment خود را از مقطع برش به
طرف شي از دست بدهد ولي گزينه sguash تعداد و segment را حفظ مي کند.



به وسيله slice on ما مي توانيم يک شي را برش دهيم يا قاچ کنيم.



شي cylinder







اين گزينه باعث مي شود که يک سيلندر يا استوانه ايجاد شود.



پارامتر Radius 1 قطر خارجي و اندازه تويوپ را تعيين مي کند.



پارامتر Radius2 تويوپ را چاق و توپر مي کند.



پارامتر Rotation باعث مي شود که تويوپ به سمت داخل يا خارج بچرخد



پارامتر Twist شي را پيچش مي دهد.



گزينه هاي موجود در بخش Smooth مي تواند شکل را به چهار حالت نرم سازد يکي
به صورت All که کلاشي نرم است و يکي به صورت Side که خط هاي تشکيل دهنده را
از کنار نرم مي کند. گزينه NoNe باعث مي شود که تمام نرمي شي از بين برود.



گزينه Sefment مي تواند خط هاي عمودي را دسته بندي نموده و نرم نمايد.



شي Teapot







اين گزينه مي تواند يک قوري را که به صورت نمادين در 3DS MAX ايجاد نمايد اين قوري يک سمبل براي 3DS MAX است



Teapo + part



اين قسمت مي تواند قسمت هايي از بدنه قوري را حذف نمايد.



شي cohe

اين گزينه باعث مي شود که در صحنه يک مخروط کشيده شود اين مخروط را مي توان به دو صورت مرکزي center يا لبه اي (Edge) کشيد.



در بخش parameter گزينه 1Radius ميزان شعاع پاييني مخروط را تعيين مي کند و 2Radius ميزان شعاع بالايي مخروط را تعيين مي کند.



پارامتر Height ميزان ارتفاع مخروط مي باشد.



Height segments ميزان تعداد خط هاي تشکيل دهنده ارتفاع مخروط مي باشد.



Cap segments ميزان تعداد خط هاي دو سر استوانه را تعيين مي کند.



Side: ميزان خط هاي دور استوانه را تعيين مي کند.



شي Geosphere







اين گزينه مي تواند دايرهاي با توجه به ترسيمات و تقسيمات رياضي خلق کند.



شي Tube







اين گزينه شي را به شکل لوله خلق مي کند. توضيحات پارامترهاي اين گزينه مثل توضيحات قبل مي باشد.



شي Pyramid







اين گزينه باعث خلق يک هرم مي شود. توضيحات اين قسمت در قبل توضيح داده شده است.



شي Plahe







يک صفحه يک رو ايجاد مي کند به طوري که از يک سمت قابل ديدن مي باشد.

نسبت دادن رنگ به اشياء:







رنگ هايي که در 3DS MAX به اشياء نسبت مي دهيم از نوع واقعي هستند. اين
رنگها شامل 24 بيت اطلاعات بوده و تا 16 ميليون رنگ را ايجاد و پشتيباني مي
کند. براي نسبت دادن رنگ به اشياء از دو روش مي توان استفاده نمود. در روش
اول از پنجره object color استفاده مي کنيد که شامل دو پالت متفاوت رنگ
است. اين رنگ سطح شي را رنگ آميزي نموده و همان چيزي است که در رندر ديدگاه
مشاهده مي شود.







در روش دوم از پنجره object color استفاده مي کنيد که دامنه رنگ 24 بيتي را به اشياء نسبت مي دهد.



تمرين:



1) يک صحنه جديد ايجاد بنماييد.



2) يک جعبه (Box) خلق کنيد.



3) به پانل Modify برويد و رنگ روبه روي جعبه متن را کليک کنيد از رنگ هاي
موجود رنگي را انتخاب کنيد. اگر رنگي که مد نظر شما است در اين پالت رنگ
وجود نداشت مي توانيد گزينه Add custom color را بزنيد و رنگ مورد نظر خود
را انتخاب کنيد.



در اين پنجره چند مدل رنگ موجود است که توضيح خواهيم داد.



(HBV (Hue / Balance / Wniteness







اين مدل بهترين و طبيعي ترين روش ساخت رنگهاي دلخواه را در اختيار شما قرار
مي دهد . ابتدا يک رنگ اصلي (Hue) را انتخاب مي کنيد سپس مقدار تيرگي يا
روشنايي آن رنگ را تغيير مي دهيد تا رنگ دلخواه را به دست آوريد.



مدل رنگ (RGB (Red / Blue / Green







در اين مدل رنگ هاي اصلي قرمز و آبي و سبز را با يکديگر ترکيب کنيد تا رنگ
دلخواه را ايجاد نماييد. مي توانيد لغزنده هاي سفيد مقابل اين رنگها را
کليک نموده و جابجا نماييد يا اعداد بين 0 تا 255 را در فيلد عددي وارد
نماييد.



مدل رنگ (HSV (Hue /saturation / Value







در اين مدل رنگ از سه مولفه براي ساخت رنگ دلخواه استفاده مي کنيم.



پارامتر Hue رنگ اصلي را مشخص مي کند. پارامتر sat ميزان خلوص رنگ را تغيير مي دهد.



پارامتر value ميزان درخشندگي يا شدت رنگ را تغيير مي دهد.



تفاوتي ندارد که از کدام مدل رنگ استفاده مي کنيد هر تغييري که در يک مدل
ايجاد نماييد بي درنگ در ساير مدلهاي رنگ انعکاس مي يابد رنگ حاصله را در
نيمه سمت راست کادر خروجي رنگ مشاهده مي کنيد. در نيمه سمت چپ رنگ اصلي را
مشاهده مي کنيد.



تنظيم نرمالها و همواري اشياء







نرمالها بردارهاي عمود بر سطح شي مي باشند. نرمالها (Normal) در واقع
برداري است که مشخص مي کند روي سطح يا کنج به کدام طرف و پشت آن به کدام
طرف است. طرفي که نرمال به آن اشاره مي کند نشان دهنده سطح بيروني يک سطح
يا کنج است که همان طرف شي در رندر آشکار مي شود.



مي توانيد نرمالهاي يک شي را به روش دستي تغيير دهيد تا خطا هاي زمان مدل
سازي را براي مرحله رندر تصحيح نماييد. تنظيمات smoothing مشخص مي سازد که
يک سطح آيا با لبه هاي تيز (sharp) يا با سطوح هموار (sooth) رندر شود.
تنظيمات smoothing در واقع اعدادي هستند که به سطوح يک شي نسبت داده مي
شوند.







هر سطح از يک شي هر تعداد گروههاي هموار سازي حداکثر تا 32 گروه مي تواند
اختيار نمايد. اگر دو سطح داراي لبه مشترک بوده و گروههاي هموارسازي آنها
يکسان باشد و به عنوان يک سطح هوار رندر مي شوند. اما اگر گروههاي
هموارسازي آنها متفاوت باشد آنگاه لبه مشترک آنها به شکل گوشه (corner)
رندر مي شود. مي توانيد مقادير گروههاي هموارسازي سطوح را به روش دستي
تغيير داده و به همين دليل امکان متحرک سازي اين ويژگي در بستر زمان وجود
دارد.

ارسالهای مشابـه و مرتبط

امضا *setayesh
آنکه دنبال حیات ابدی می گردید

کاش یک تا دو قدم

به سوی ظلمت چشم تو قدم بر می داشت

و به یک جرعه ی آن

ابدی می گردید

یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:

شبکه‌های اجتماعی درباره ما لینک‌های مهم ابزار
انجمن فناوري اطلاعات دانشگاه پيام‌نور در سال 1389 با هدف رشد و ارتقاي علمي دانشجويان آغاز بکار کرد. در IT98 شما قادرید از کاملترین و بروزترین آرشیو نمونه‌سوالات، جزوات، حل تمرینات، گزارش آزمایشگاه، گزارش کارآموزی، پروژه، مقالات و پایان‌نامه استفاده کنید. IT98.ir با عنوان بزرگترین انجمن دانشجویی رشته کامپیوتر دانشگاه پیام‌نور شناخته میشود.
Copyright (c) 2010-2016 it98.iR, all rights reserved
Template designed by : Mehdi Dastkhosh , Powered by MyBB
صفحه اصلی جستجو بازیهای آنلاین لیست اعضا